Aventurile lui nastyb0y (II). “Vine Crăciunul !Vreau să fiu mic şi să mă plimb printre troiene…”

acum, într-o nouă prezentare, şi pe www.inpanamea.ro

(update 2009, preţ fier vechi = 7 bani noi)

Adesea, după câte o toamnă veselă sau ploioasă, venea iarna grea şi plină de zapadă. Se pare că încălzirea globală a ajuns la noi, gonită cine ştie de pe unde, de-abia mai anii trecuţi. În vremea copilăriei mele, care s-a întins pe o perioadă nefiresc de lungă, oamenii încercau, odată cu apropierea sărbătorilor de iarnă, să uite de grijile zilnice şi se bucurau de toate cele orânduite anotimpului alb . Poate şi acum e la fel, cine mai ştie…

Obiceiurile erau diverse. Unii pocneau din bici si umblau cu ‘steaua’, alţii trăgeau buhaiul de coadă, respectiv trăgeau la măsea. Eu trăgeam cu tunul. Da, da, aţi auzit bine. Atenţie, voi aţi auzit bine, nu eu. Drept pentru care, de atunci, am rămas aşa…într-o ureche. Să vă descriu cu lux de amănunte şi cauza micului handicap dobândit. Deoarece drumurile erau acoperite de zăpadă groasă şi nu mai puteam opri maşinile, inclusiv ale Miliţiei, după bunul plac, ca să ne admire şoferii miuţa ori leapşa din mijlocul străzii, treceam la planul doi. Scoteam afeturile din magazii, băgam carbid pe ţeavă şi speriam oraşul, ciorile şi câinii comunitari. Eram ecologişti de mici. Nu ştiu nici acum dacă făceam bine. Unii dintre noi, copiii din trupele “artileriştilor” de cartier, demonstram atâta aplecare spre războiul de sunet şi lumină încăt la Revoluţie, când au început să şuiere gloanţele, am crezut că sunt pocnitori chinezeşti. Bubuiam de dimineaţă până seara. Până se termina carbidul. Noaptea, după ce că îmi ţiuia o ureche mai ceva decât vocea lui Trăistariu în “Tornero” , tata făcea în aşa fel încât, la sugestia şi reclamaţia orală a vecinilor, să îmi ţiuie şi cealaltă. Existau şi perioade în care nu ne plimbam cu tunul în spate, pentru că părinţii răuvoitori şi pacifişti ne confiscau “armamentul greu”, după care îl aruncau la fier vechi. Era gratis, prin programul “Rabla cu 3R”, deci nu costa 7 bani kilogramul , ca acum. Aşadar, nu ne mai rămânea altceva de făcut decât să ne dăm cu sania. Bineînţeles, nu în acelaşi mod, clasic şi stupid, în care o făceau ceilalţi copii. Aveam păreri cu totul diferite despre acest sport…

Şi pentru că, în acele timpuri, toate lucrurile le făceam puţin conştient, la superlativ şi pe dos, utilizam sania acolo unde era pericolul mai mare. Pe un vad care dădea direct în Dunăre. Vitezele erau atât de ridicate încât, dacă nu puneai frână, prin orice mijloace tehnice şi la timp, puteai să te trezeşti printre şlepuri şi cargouri care, spre nenorocul nostru, încă mai existau pe atunci . Trei stiluri de alunecare făceau epocă în săniuşul de performanţă pe vad: 1) alungit pe burta goală (stilul meu preferat), 2) în şezut şi chiuind ca Pintea Viteazul sau : 3) pe o parte (dacă erai prea supărat pe viaţă). Cu toate senzaţiile ei tari, pentru mine nici distracţia asta nu a durat prea mult. Într-o zi, încercând să testez stilul lui Pintea, dar îngrozit fiind de apropierea vijelioasă a măreţului fluviu, am pus atât de brusc frână cu călcâiele în zăpadă, încât mi-a zburat sania în Dunăre iar eu… la spital, pentru fractură de os care la om ţine loc de coadă. Nu voi uita niciodată acel Crăciun. Până în vară am lipsit din toate activităţile competiţionale de cartier. În schimb, am luat, după mult timp, premiul intâi şi nota 10 la purtare, am învăţat ce înseamnă să fii drept, pentru că nu puteam să stau aşezat pe scaun, şi am aflat ce tipuri de indivizi alcătuiesc lumea noastră. Am descoperit, astfel, că există oameni care îsi caută norocul în viaţă de când se nasc şi până mor, fără succes, în timp ce alţii o caută cu lumânarea şi o păţesc la prima încercare…
.
Dar, poate, cel mai important lucru pe care l-am învăţat în acei ani a fost acela că, dacă vrei să ajungi ceva în viaţă, nu trebuie, neapărat, să te strecori grăbit printre troiene…

Leave a Reply

